Dash | Follow
Hello Kitty
HAZA CANTIK?!

Welcome to my simple triple blog,i'm Hazatul Husna. Thanks for visited my blog,nice to meet you,leave your footstep at my cbox, Do follow :)


Menu

owner Back


TagBoard





Credit
Template by Atin Tory
Edited by hazatul husna
Help by
Wana, Afiqah.


TIPS NAK MOHON KERJA!

Assalamualaikum and Hi,

Jadi tujuan entry sebab nak bagitahu tahap kebosanan aku even bru 2 minggu habis study, bila aku mula duduk rumah makan tidur, sumpah aku rasa mcm tak berguna -_- paling sedih bila aku terlepas 2 iv, sbb aku tak perasan bila dia email ya Allah menyesalnyaaaaa. 

then berbalik pasal kisah nak cari kerja tadi, gentle aku apply dkat mau kerja semua sampah, aku asyik kena reject. aih, so yang 2 iv tu dri jobstreet, dan aku tak pergi. sebab tarikh dh lepas. kau tahu tak rasa dia mcm mana? rasa mcm pehal la bodoh ngat aku tak check email. kalau tak mesti aku dh dpt kerja. aih, takde rezeki. takpe mungkin ada hikmah dia (ayat sedapkan hati, padahal dari ritu dok maki diri sndiri). and btw smlm aku ada scroll twitter *actually hari2 aku scroll -_- so yah aku ternampak tips nak dapatkan kerja dari jobstreet okay aku highlight kan sebab benda penting lagi2 untuk fresh graduated mcm aku, and im sure ramai yang ada masalah nak cari kerja. apply kerja asyik kena reject.

Image result for jobstreet

so first sekali, bila apply kerja dekat jobstreet, kau jangan nak apply thru jobstreet, k mcm pening kan? okay mcm ni, korang bukak jobstreet, tengok company yang buat job vacancy, korang bukak ah baca dia nak jawatan apa, company tu buat apa, then korang tengok bawahnya iaitu part yang dia letak contact number (tel/email). so korang amik dia punya no tel, korang call. 

cara call:
1.bagi salam
2.kenalkan diri (at least nama)
3.bagitahu tujuan call (cakap la nak tanya pasal vacancy
4.minta email kalau takde email dkat jobstreet
5.minta nama p.i.c (person in charge , so papehal senang korang tahu nak rujuk dekat sapa)

okay selepas tu korang buat la research sikit pasal company tu, tengok dia buat apa. at least nanti kalau dia panggil iv korang dah faham serba sikit skop kerja korang. so yah. next cara nak email resume. korang kena tahu jugak macam mana nak email resume bukan bodoh2 mcm tu je, kena ada cara. supaya dia tahu kita ni jenis mcm mana, n kita serious ke tak nak kerja dgn company dia. baru la nampak profesional gituh. so tips nya

cara email resume:
1.subject: letak permohonan jawatan sebagai / Job Application as (jawatan tu korang kena tengok dkat jobstreet, so korang letak je jawatan yang korang nak mohon)
2.body: korang perkenalkan la diri sikit / background study / pengalaman kerja / sebab kenapa dorang kena ambil korang bekerja
3.Attach resume korang
p/s: kalau korang dah nampak company tu memang guna full english please jangan guna resume bm or subject n body tu guna bm. usaha guna english even tonggang terbalik. dan dekat resume korang please letak english language paling2 50-75% sebab apa? benda ni kau boleh belajar. ni awal2 dah nampak lemah taruk english 20-30% -_- kau ingat ni sekolah ke apa. please jangan buat hal k gaiss.
okay settle

lepas dh settle emailkan resume, kalau korang nak lagi yakinkan company yang korang betul2 nak bekerja, korang call company tu bagitahu yang korang dh emailkan resume and minta dia untuk semak. actually ni depends samada nak call ke tak, kalau takde kredit tak payah. aku paham dah takde kerja duit datang dari mana.

then lepas brapa hari korang boleh call lagi company tu, okay nampak mcm semak kan asyik call. actually call ini sebab nak tahu status permohonan korang and untuk tunjukkan korang sangat berminat dengan kerja tu. so try je la call, kalau masih dapat dia masih angkat dan layan kau okay la, kalau dia dah block kau, tetiba call berhari2 tak angkat, dah boleh dengar dah lagu haqeem rusli - tergantung sepi. kk joke. so yah thats all for today. hopefully tips tu dapat membantu korang jugak. 






Post a Comment